Groepsdruk: 3x hoe te dealen met druk uit je omgeving

Groepsdruk blog - sober in life
Groepsdruk blog - sober in life

Iedereen heeft er bewust of onbewust wel eens mee te maken: groepsdruk. In negatieve zin van het woord doe je iets waar je eigenlijk niet helemaal achterstaat. Hoe je omgaat met groepsdruk en hoe je hier sterker van wordt, lees je hier.

Negatieve groepsdruk en positieve groepsdruk

Wist je dat groepsdruk niet altijd negatief is? Negatieve groepsdruk is namelijk de druk die je sociale omgeving op jou uitoefent als je iets niet wilt doen. Denk hierbij in extreme gevallen aan roken, stelen of drugs gebruiken. Je doet dan dingen die je niet uit jezelf zou doen, waardoor je je anders voordoet dan je echt bent.

Positieve groepsdruk daarentegen is de druk die je sociale omgeving op jou uitoefent om je dingen te laten doen die je wel wilt, maar niet uit jezelf zou durven. Denk hierbij aan het volgen van een nieuwe sportles of het maken van bepaalde carrièrestappen. Laat dat nou net de vorm van druk zijn die wel wél willen hebben. 

Kortom, groepsdruk is er op verschillende manieren en gebeurt waarschijnlijk vaker om je heen dan je denkt. Ik leer je hieronder hoe je negatieve groepsdruk omdraait naar positieve groepsdruk.

3 tips om te dealen met groepsdruk

Zo sta jij sterk in je schoenen!

1. Stel jezelf de volgende vragen

  • Waarom zou ik toegeven? 
  • Word ik hier beter van of niet? 
  • Is het positieve of negatieve groepsdruk? 

Wanneer je de antwoorden op deze vragen weet, is het al snel duidelijk of je iets wel of niet moet doen. Vaak voel je het onbewust al sneller dan je denkt en vergeet je naar je gevoel te luisteren. Door jezelf bewust deze drie vragen te stellen, verbind je het rationele proces in je hoofd aan het gevoel dat eigenlijk in jezelf omgaat. 

2. Bedenk een tegenvoorstel

Wanneer je direct weet dat jij je er niet goed bij voelt en achteraf zelfs spijt krijgt van de keuze, probeer dan creatief te zijn in zo een situatie. Probeer een ander voorstel te bedenken waardoor het voor jou en de ander, of zelfs de gehele groep beter uitkomt.

3. Stel grenzen en respecteer jezelf

Ga op je eigen gevoel af. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, vanwege de druk uit je omgeving. Om het eenvoudiger te maken, is het een goed idee om uitleggen waarom je iets wel of niet wilt. Nu denk je wellicht: hallo, ik ben hen niks verschuldigd. Dit kan het weer onnodig complexer maken. Je hoeft zeker weten niet alles toe te lichten, maar begrip van beide kanten is belangrijk. Als de ander(e) (partij) begrijpt waarom jij je keuzes maakt en waar jouw grenzen liggen, zal de druk afzakken. Wanneer jij duidelijk weet waar jouw grenzen liggen, laat je je minder snel overhalen door anderen. Op deze manier leer je weer extra om je eigen gevoelens te respecteren en voor jezelf te kiezen. 

Indien er geen begrip is, is het een idee om eens achter je oren te krabben of de mensen die je op een negatieve manier onder druk zetten, wel de juiste mensen zijn om in je kring te houden.

Zoek lotgenoten in de Sober in Life community

Samen sta je sterker dan alleen. Het kan best eenzaam voelen als jij als een van de weinige in je omgeving andere keuzes maakt. In de Sober in Life community vind je een héle hoop mensen net als jij! Die jou op een positieve manier weten te beïnvloeden en laten weten dat je niet de enige bent. Verdiep je meer in Sober in Life op de website of neem een kijkje op mijn Instagram.

Groepsdruk: 3x hoe te dealen met druk uit je omgeving
0
    0
    Mijn Winkelmandje
    Je mandje is leeg
    × Hoe kan ik je helpen?