‘Wat weet zij nou weer van goede voornemens?’
Dat dacht ik ook, maar luister goed. 

Ik krijg via mijn Instagram pagina @soberinlife, veel berichtjes van mensen die hun goede voornemens alweer in de wilgen hebben gehangen. Het goede voornemen wat ik natuurlijk vaak tegenkom is: ‘ Dry January’. 
Dit is eigenlijk een challenge waarbij je de hele maand januari geen alcohol drinkt. Het is erg bekend en in Nederland ook wel bekend onder de naam: ‘IkPas.nl’
Ik vond het fascinerend hoeveel mensen er mee deden, maar wat me nog meer fascineerde was hoeveel mensen het niet vol hielden, en na een week of 2 alweer flink aan de wijn zaten. Zeker omdat we in een corona-tijd leven waarbij de kroegjes/cafe’s dicht zijn en waarbij je niet naar een restaurant kan voor een overheerlijk 4-gangen diner met bijpassend wijnarrangement (weet iemand waar ze een thee-arrangement verkopen?). Je zou denken dat het makkelijker is. Hoe zit dat eigenlijk?

Dit was voor mij voldoende om me te verdiepen in goede voornemens. Waarom doen mensen aan goede voornemens? En waarom haken mensen af of houden ze de voornemens niet vol? Je weet misschien wel dat je hersenen uit 3 delen bestaan. Reptielenbrein, zoogdierenbrein en je neo-cortex. Je reptielenbrein en zoogdierenbrein zijn beide gebrand op veel routine en fijne gevoelens. Als je opeens stopt met iets ‘fijns’, verdwijnt de behoefte eraan niet automatisch wat maakt dat je aan het begin steeds weerstand moet bieden tegen ‘die stemmen in je hoofd’. Je moet steeds ‘nee’ zeggen tegen die trek in een wijntje of behoefte aan een BigMac! 
Anyway, ik kwam eigenlijk tot 3 oorzaken, of eigenlijk gedachtes om te stoppen met goede voornemens.

  1. ‘ Ik heb bewezen dat ik het kan’. Deze hoor ik regelmatig. Ik heb aan mijzelf bewezen dat ik prima zonder alcohol kan dus, en dat was mijn doel. Ik begin weer. Huh, was je doel niet om een maand geen alcohol te drinken? 
    Je hebt zin in alcohol (zoogdierenbrein) en bent op het punt gekomen dat je het ook echt gaat doen (neocortex). We verkopen dit aan onszelf met de overtuiging ‘ik heb bewezen dat ik het kan’ (neo-cortex). Kortom; we maken een verhaal bij onze mislukte poging. Een verhaal wat natuurlijk eigenlijk een klein smoesje is… Een verhaal wat het leed een beetje doe verzachten…
  2. ‘Ik vond het de afgelopen 2 weken zo zwaar, dit hou ik niet nóg 2 weken vol’. Deze zegt eigenlijk genoeg. Je reptielen/zoogdierenbrein, maar met name je reptielenbrein draait op routine. Je zoogdierenbrein vindt alcohol en andere genotsmiddelen heel fijn, want het doet iets met je beloningssysteem. Het is lastig om hier weerstand tegen te bieden. Voor sommige mensen is het zó zwaar dat ze er moe van worden en daarom toegeven aan de vraag om alcohol. Je neo-cortex maakt hier een verhaaltje van. Alles om maar weer terug te gaan naar die routine. 
  3. Teveel voornemens tegelijk. 
    Hoor je het jezelf zeggen? ‘Ik ga afvallen, meer sporten, een maand niet drinken & is een keer goed sparen. Allemaal in 2021 en we starten met alles tegelijk. Als je mijn uitleg over je brein van het begin erbij pakt dan snap je dat bijna niemand bestand is tegen AL die stemmen ‘nee’ te zeggen. Wat extra jammer hieraan is, is dat als we 1 goed voornemen niet volhouden vaak ook snel de rest over boord kieperen. ‘Laat maar, ik stop wel helemaal’. (Kauwend op een koekje terwijl je alweer online aan het shoppen bent). 

Kortom: NEEM JE HOOFD NIET TE SERIEUS! Zo ben ik van het roken afgekomen kan ik wel zeggen. We hebben onze gedachtes niet in de hand & we hebben er geen invloed op. laat ze dan ook geen invloed op jou hebben.
Trouwens, je hebt ook mensen die zich iets voornemen en dat gewoon doen. Die klagen niet & die hoor je niet. Die houden het gewoon vol. Punt uit. Heerlijk… Dat ben ik niet, haha!

Ik vertelde hier iets over in het AD. Het artikel is HIER terug te lezen.

0
    0
    Mijn Winkelmandje
    Je mandje is leeg
    × Hoe kan ik je helpen?